رنگ کوره ای پودری و مایع

کوره پخت رنگ پودری الکترو استاتیک

 رنگ کوره ای چیست؟
رنگ کوره ای نوعی  پوشش صنعتی از مواد شیمیاییست که پس از پاشش بر سطح قطعه توسط حرارت سخت و یکپارچه میشود. رنگ کوره ای، غالباً به صورت تک لایه ای پوشش داده می‌شود و کاربردهای متنوعی از جمله در صنایع اتومبیل سازی، صنایع فلزی، لوازم خانگی، کابینت سازی و … دارد.

از ویژگی‌های بارز رنگ کوره ای مقاومت بسیار بالای آن در برابر عوامل خارجی مثل عوامل جوی، شوینده ها و … می باشد. رنگ‌های کوره‌ای شامل انواع مایع و پودری الکترواستاتیک می‌باشد.

رنگ کوره ای مایع چیست؟

این نوع رنگ همانطور که از اسم آن پیداست، رنگ به حالت مایع بوده و به صورت کمپرس شده و یا پیستوله بر روی سطح مورد نظر پاشیده شده و به وسیله حرارت کوره پخته می شود.

هر نوع رنگ دما و زمان خاصی برای پخته شدن نیاز دارد تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود.

به طور کلی رنگ هایی با پایه روشن، دمای پایین و زمان بیشتری برای پخته شدن لازم دارند و رنگ هایی با پایه تیره دمای بالا و زمان کمتری را برای حرارت دیدن و آماده شدن لازم دارند.

باید خاطر نشان کنیم تنها زمانی میتوان بهترین نتیجه را از رنگ کوره‌ای گرفت که با نظر و توصیه تولید کننده رنگ، دما و زمان را اعمال کنیم.

رنگ کوره ای پودری الکترو استاتیک چیست؟

رنگِ کوره ای پودری الکترو استاتیک به صورت پودر خشک توسط ابزار خاص بر روی قطعه اعمال شده و در دما و زمان مشخص پخت می‌گردد.

دما و زمان در رنگ کوره ای پودری متفاوت می باشد. زمان تقریبی بین ۱۰ تا ۱۸ دقیقه و دما بین ۱۸۵ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است.

برای رنگهای روشن برای اینکه از زرد شدن رنگ ممانعت شود، دمای کوره را پایین آورده و زمان را افزایش می‌دهند.

در رنگ‌های تیره نیز، از دمای و حرارت بالا و زمان پایین استفاده می‌کنند.

رنگِ کوره ای پودری بهترین گزینه برای رنگ آمیزی در صنایع فلزی به شمار می رود.

مزایای رنگ کوره ای چیست؟

رنگ‌های کوره‌ای قابلیت تمیزکاری آسان و راحتی دارند و در مقابل نفوذ گرد و غبار و لکه های ناشی از روغن و چربی دارای مقاومت بالایی می‌باشند و چنانچه سطوح فلزی رنگ شده آلوده شوند، به راحتی با یک پارچه مرطوب تمیز می گردند.

وسایل رنگ شده با رنگِ کوره ای سطوح یکنواخت و غیر متخلخل دارند و این ویژگی باعث می شود که در برابر نفوذ باکتری و ویروس ها و موجودات ذره بینی مقاوم باشند.

نتیجه رنگ آمیزی با رنگ کوره ای، ظرافت بالا، زمان کوتاه برای خشک شدن و ایجاد یک سطح صاف و بی عیب و نقص خواهد بود.