خط رنگ خودرو چیست

خط رنگ خودرو چیست

رنگی که روی بدنه خودرو تو بازار و خیابونا دیده میشه مرحله های مختلفی رو تو سالن رنگ خودرو در شرکت های خودروسازی میگذرونه که باعث میشه تو چشم شما زیبا جلوه کنه و از استقامت خوبی در مقابل عوامل محیطی از قبیل گرما و سرما داشته باشه.

1.چربی زدایی (فسفاته)

وقتی که بدنه از سالن جوش بدنه به سالن رنگ وارد میشه از اونجایی که ورق بدنه آلودگی هایی مثل چربی و روغن داره و بدنه برای چربی زدایی و چسبندگی بهتر رنگ روی سطحش وارد قسمت PT یا فسفاته(phosphate treatment) می شه .

به این شکل که بدنه یا تو استخر مواد فسفاته غوطه ور می شه یا این کار به صورت دوش و پاشش رو بدنه انجام می شه.

بدنه تو مرحله بعدی وارد تونل شستشو می شه و با آب نرم یا آب دیونیزه (DI) کاملا شسته می شه.

بعد از این مرحله اتاق خودرو وارد تونل خشک کن میشه و کاملا خشک میشه و آلودگی هاش از بین میره.

2.آستر(ED)

عبارت ED به معنی غوطه وری توسط جریان الکتریسیته هستش. تو این مرحله بدنه خودرو داخل استخر آستر یا ED  غوطه ور می شه و تمام قسمت های بدنه آستر می شه این روش مقاوم ترین آستر روی بدنه خودرو هستش که برای جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی تو دراز مدت انجام می شه.

بعد از اعمال ED بدنه وارد تونل شستشو میشه و توسط آب دیونیزه شسته می شه و بعدش برای پخت وارد کوره می شه، رنگ ظاهری این نوع آستر شکلاتی یا مشکی هستش.

3.سیلر کاری

سیلرکاری به معنی درزگیری قسمت های مختلف خودرو هستش. تو این قسمت تمام درزهایی که زیر و داخل و روی بدنه وجود داره توسط سیلر یا موم درزگیری میشن این کار برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و گل و لای و همچنین نفوذ آب و سروصدا به داخل خودرو انجام می شه.

4.قیرپاشی (PVC)

قیرپاشی به منظور عایق کردن قسمتهای زیر بدنه و زیر رکابها و زیر گل گیرهای عقب و جلو برای جلوگیری از پوسیدگی انجام میشه چون زیر بدنه بیشتر از قسمت های دیگه تو معرض گل و لای هستش.

بعد از این کار تمیز کاری انجام میشه بعد از تموم شدن مراحل سیلر کاری و قیرپاشی بدنه برای پخته شدن هر دومرحله وارد کوره میشه.

5.آماده سازی و پدگذاری

بعد از مرحله کوره بدنه وارد قسمت آماده سازی می شه.

تو این قسمت تمام قسمت های مختلف بدنه از لحاظ قری و سنباده کاری مقطعی بررسی و داخل درها و کف داخل بدنه و صندوق پدگذاری می شه(قیر) و بعدش بدنه به قسمت آستر انتقال داده می شه.

6.پاشش آستر

قبل از پاشش آستر تمام سطح بدنه نظافت و بادگیری میشه بعدش بدنه وارد کابین پاشش آستر می شه و تمام بدنه آستر می شه البته تو سیستم هایی که پاشش به صورت دستی انجام می شه پاشش به وسیله نیروی انسانی انجام می شه و تو سیستم اتوماتیک مثل خط رنگ دو،چهار و پنج ایران خودرو پاشش توسط رباط انجام می شه.

فقط قسمت هایی مثل لای درها و صندوق داخل محفظه موتور به وسیله نیروی انسانی انجام می شه.

بعد از تموم شدن پاشش بدنه جهت تبخیر حلال های ناشی از اسپری وارد اتاق انتظار می شه و بعد برای پخت آستر وارد کوره می شه.

7.آماده سازی برای رنگ خودرو

زمان کوره آستر که تموم شد بدنه وارد ایستگاه آماده سازی می شه تو این قسمت سنباده زنی انجام می شه.

سنباده زنی به دو شکل انجام می شه تو بعضی از سیستم ها به صورت خیس و تو بعضی دیگه به صورت خشک انجام می شه.

این سنباده زنی به خاطر این انجام می شه که ذرات و آشغال های چسبیده به سطح آستر از بین بره و باعث می شه که رنگ بهتر به بدنه بچسبه،بعد از سنباده زنی بدنه کاملا بادگیری و نظافت و خشک می شه. 

8.پاشش رنگ نهایی خودرو

قبل از پاشش رنگ رویه بدنه با یه دستمال چسبی کاملا تمیز می شه که آشغال ها احتمالی روی سطح بدنه از بین بره و بعدش وارد کابین پاشش می شه.

تو سیستم های دستی به وسیله نیروی انسانی و تو سیستم های اتوماتیک به وسیله ربات رنگ روی بدنه پاشیده می شه که تو رنگ های روغنی (SOLID) دولایه و تو رنگ های متالیک دولایه بیس کت یا لایه زیرین و بعد دولایه کیلر پاشیده می شه .

تو سیستم های ربات رنگ ها یک لایه و کیلر هم یک لایه پاشیده می شن بعدش بدنه وارد اتاق انتظار می شه و بعد برای پخت وارد کوره می شه.

9.پولیش کاری و تعمیرات

بعد از مرحله کوره بدنه وارد مرحله پولیش کاری و تعمیرات می شه که تو این قسمت آشغال های احتمالی و عیب هایی که قابل برطرف شدن هستن سنباده و بعدش پولیش کاری  می شن و در صورتی که به لکه گیری احتیاج داشته باشن بدنه به قسمت تعمیرات و لکه گیری رنگ انتقال داده می شه .

10.تحویل خودرو به سالن مونتاژ

بعد از کامل کردن بدنه خودرو بررسی به وسیله واحد کنترل کیفیت انجام می شه که بعد از اینکه تایید نهایی شد به واحد مونتاژ تحویل داده می شه البته تو تمام مراحل گفته شده تو سالن رنگ بدنه بعد از تایید واحد کنترل کیفیت و بازرسی به مرحله بعدی انتقال داده می شه.

 

خط رنگ خودرو چیست
خط رنگ خودرو چیست