پروسه رنگ‌آمیزی قطعات به روش پودری الکترواستاتیک


پروسه رنگ‌آمیزی :

مرحله اول – شستشو

می‌توان قطعات را بر حسب ابعاد و یا وزن با ترولی، ریل هوایی، زمینی، کانوایر و یا جراثقال به درون کابین و یا وان‌های شستشو هدایت نمود. کابین‌ها و یا مخازن شستشو بر حسب نوع محلول مورد استفاده، از جنس مقاطع گالوانیزه و یا استینلس استیل می ‌باشند. قطعات پس از شستشوی صنعتی به سمت کوره خشک‌کن هدایت می‌شوند.

مرحله دوم – کوره خشک کن 

پس از مرحله شستشوو قبل از ورود به کابین رنگ، قطعات می‌بایست کاملا خشک شوند. این عمل توسط کوره خشک‌کن و با دمای مشخص شده در هنگام طراحی انجام گردیده و بخارات حاصل توسط سیستم اگزاست به خارج از سالن تولید هدایت می‌گردد. در کوره خشک‌کن عمل پیش‌گرم شدن قطعات نیز به‌طور هم‌زمان انجام می‌گیرد که باعث چسبندگی و پوشش بهتر رنگ بر روی قطعات می‌گردد.

مرحله سوم- پاشش رنگ

این مرحله در کابین های پاشش رنگ و به دو شیوه انجام می‌شود

1- پاشش دستی

2- پاشش اتوماتیک

عمل پاشش رنگ توسط دستگاه پاشش رنگ پودری انجام می‌گردد. سیکلون و کارتریج های نصب شده بر روی کابین پاشش رنگ، عمل جمع‌آوری ذرات رنگ اضافی را انجام می‌دهند و از انتشار پودر رنگ در فضای سالن تولید جلوگیری می‌نمایند.

مرحله چهارم – کوره پخت رنگ 

قطعات پس از پاشش رنگ به درون کوره پخت رنگ هدایت می‌شوند. کوره های مورد استفاده بر حسب طراحی، به انواع مختلفی مانند کوره‌های بچ و مداوم تقسیم‌بندی می‌گردد. عملیات پخت رنگ با توجه به زمان و دمای مورد نیاز در این کوره‌ها انجام می‌شود و گازهای حاصل توسط سیستم اگزاست از کوره خارج می‌گردد. ‌